Logo
Logo

.

Kære medlemmer i Grundejerforeningen Skovlodden

Foreningsåret 2022/2023 har været præget af mange aktiviteter og pludseligt opståede hændelser, som bestyrelsen har skullet tage stilling til. Bestyrelsen har heldigvis haft et rigtig fint samarbejde og har afviklet 8 gode bestyrelsesmøder.

Generelt er det måske på sin plads her at pointere, at bestyrelsen og bestyrelsens medlemmer har indvilliget i at indgå i et frivilligt arbejde for grundejerforeningens medlemmer, og at ingen har gjort det med den hensigt at genere foreningens medlemmer, og at bestyrelsen udfylder rollen efter bedste evne.

Bestyrelsen består imidlertid også af medlemmer, der gør en helt frivillig og uegennyttig indsats uden på nogen måde at modtage honorering af interesse for grundejerforeningen og grundejerforeningens medlemmer, ligesom der for de fleste også skal passes et job ved siden af foreningsarbejdet. Det betyder også, at bestyrelsen og bestyrelsens medlemmer anstændigvis må kunne forvente, at man ikke som bestyrelse eller bestyrelsesmedlem udsættes for chikane, mistillid og nedladende og bedrevidende irettesættelser af grundejere, der føler, at alt skal forblive, som det har været tidligere, og at tingene skal gøres på samme måde som historiske bestyrelser har arbejdet.

Grundejerforeningen er heldigvis baseret på en demokratisk opbygning, og det står derfor enhver grundejer frit for at stille sit mandat til rådighed for arbejdet - men når først valget er gennemført, må man anstændigvis give bestyrelsen arbejdsro, og så kan arbejdet evalueres på næstkommende generalforsamling, ligesom der her kan ske udskiftninger i bestyrelsens sammensætning, hvis der er flertal for det.

Det er bestyrelsens forventning, at der fremadrettet gives den fornødne arbejdsro.

Kommunikation

Bestyrelsen har i indbakken fået lidt spørgsmål til vores kommunikation til jer grundejere. Tak for det - vi sætter pris på at blive kontaktet med feedback, forslag, idéer m.v., og vi har lyttet til jer og vil fremadrettet på vores bestyrelsesmøder have et fast punkt, som hedder ”Evt. kommunikation”. Vi vil her vurdere, om der er noget at kommunikere – og vi vil i så fald kommunikere.

Vi minder om, at kommunikationen mellem bestyrelse og grundejere sker via hjemmesiden og via mail. Bestyrelsen går ikke i dialog om foreningsforhold på Facebook.

Ølsted Sydstrand overdrev

Natura 2000 er betegnelsen for et netværk af beskyttede naturområder i EU, og områderne skal bevare og beskytte naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. I Danmark er der udpeget 250 Natura 2000-områder, og Ølsted Sydstrand Overdrev – vores område – er et af dem. Vi er ovenikøbet en A-lokalitet, da vi har plantearter, som er opført på den danske rødliste. Man kan sikre biodiversiteten ved naturpleje (græssende dyr) eller ved årlige høslæt, sådan at der sikres lys og plads til blomsterne.

På generalforsamlingen i 2022 blev der stemt nej til Per og Karen Larsens ansøgning/forslag om økonomisk støtte til det fårehold, som de havde stået for i 15 år. Blandt foreningens medlemmer var der dog opbakning til at etablere et fårelaug, som kunne bistå Karen og Per Larsen såvel økonomisk som praktisk med fortsat naturpleje af området, og fårelauget blev nedsat.

Per og Karen Larsen valgte imidlertid at afstå fra at gå i dialog med såvel fårelaug som bestyrelse og besluttede egenhændigt at nedlægge fåreholdet i juli 2022.

Bestyrelsen har herefter været i dialog med Halsnæs Kommune om forskellige muligheder for at sikre biodiversiteten fremadrettet, og vi har særligt arbejdet med et scenarie, hvor GF Skovlodden indgår en forpagtningsaftale med en dyreholder og en græsningsaftale med Halsnæs Kommune, men hvor bestyrelsens rolle i drift, ansvar m.v. er begrænset.

Bestyrelsen mødtes senest med naturvejleder Jakob Lausen fredag den 21. april.

Her var oplysningen, at Halsnæs Kommune helt generelt har fundet det problematisk at indgå en græsningsaftale med GF Skovlodden, da de er skeptiske overfor projektet. Lausen fremhævede bl.a. at ønsket om indsigt i dokumenter og henvendelser fra grundejere direkte - uden om bestyrelsen - havde givet en oplevelse af, at det nødvendige samarbejde i foreningen ikke er til stede.

Bestyrelsen har efterfølgende drøftet fordele og ulemper ved forskellige scenarier og har besluttet at sikre vedligeholdelsen af fællesarealet ved årlige høslæt. Der bliver derfor ikke indgået en græsningsaftale med Halsnæs Kommune eller en forpagtningsaftale med en dyreholder.

Er der blandt foreningens medlemmer lyst til for egen regning at oprette et laug, som finder en dyreholder og står for alt i forhold til kontrakt, praktik, vand- og elforsyning m.v., vil bestyrelsen kigge på en evt. ansøgning om at gøre brug af arealet til dette formål.

Hindringer i rabatter

På generalforsamlingen 2022 ændredes ordensreglerne, hvorefter det blev præciseret, at der ikke må etableres hindringer i rabatter i henhold til lov om private fællesveje. Bestyrelsen var på tur rundt i området og registrerede de hindringer i form af sten m.v., som bestyrelsen umiddelbart fandt kunne være i modstrid med ordensreglementet og lagde sedler ind hos flere af jer. Vi tog udgangspunkt i, at to biler skulle kunne passere hinanden uden at påkøre hindringer.

Tak for den gode dialog med flere af jer, som har flyttet jeres sten fra rabatterne.

Halsnæs Kommune var efterfølgende på tur i området den 8. februar og gav påbud til 4 ejendomme ud fra en betragtning om, at de hindringer, der var tilbage, udgjorde et trafikalt- og sikkerhedsmæssigt problem og var til gene for trafikken.

Vi er glade for, at der nu er kommet styr på den del.

Veje

I forbindelse med Wizers arbejde med fibernet er der desværre opstået skader på visse områder af vores veje og dræn. Vi har været i dialog med såvel kommunen som Wizer, og sagen er ikke lukket endnu. Der tages dog allerede nu initiativ til at udbedre de mest akutte skader, der ikke kan henføres til Wizers arbejde, og det forventes snart gennemført.

I forhold til dræn har vi løbende sørget for spuling. Nogle af drænene er slidte, og arbejdet med dræn indgår i det samlede arbejde med reparation af veje, hvor vi er i fuld gang med at indhente tilbud. Dog er dræn, der blev beskadiget i forbindelse med Wizers arbejde, udbedret og der pågår diskussion med Wizer om betaling for udbedringen.

Sociale aktiviteter

Vi havde en velbesøgt Skt. Hans aften, en impulsiv grillaften i juli druknede i regn, og loppemarked blev gennemført i det smukkeste vejr, dog havde vi ikke så mange besøgende. Alle tre aktiviteter vil være fast tilbagevendende, så sæt gerne allerede kryds ved Skt. Hans aften fredag den 23. juni og 3. lørdag i august (19. august).

Den fælles arbejdsdag ved fjorden var en stor succes med masser af opbakning, hvor vi fik beskåret ved strand, troldeskov, tangsti og det løse, vi fik slebet og malet bænkesæt, og de bænkesæt, som var kaput, fik vi skåret op og kørt til storskrald. Som udløber at arbejdsdagen vaskede og opfriskede Bådlauget områdets vejskilte.

Vi minder om, at man kan søge bestyrelsen om tilskud, hvis man har en idé til et socialt arrangement.

Afslutningsvis minder vi også om, at foreningen har 60 års jubilæum i 2025, og det håber vi, at vi kan markere.

Bestyrelsen

April 2023

Grundejerforeningen Skovlodden

C/O Britta Bang Bæk Norgesvej 17 3310 Ølsted Tlf. 26 21 76 12

Al kommunikation i grundejerforeningen foregår som udgangspunkt via foreningens hjemmeside samt udhængsskabet på Skovsøvej.

Hvis du vil have en påmindelse, når der kommer nye informationer på hjemmesiden, skal du sende en mail til kontakt@gfskovlodden.dk, hvor du i emnelinjen skriver Hjemmeside opdateringer samt dit navn og adresse i selve mailen, så vil du automatisk få besked, når der er nyt på hjemmesiden.

Grundejerforeningen har også en lukket Facebook-gruppe, som du kan blive medlem af som grundejer i Skovlodden. Klik på Facebook ikonet ovenfor for at få adgang.

Grundejerforeningen indsamler og opbevarer ikke personfølsomme data.